Hva er Finansklagenemnda (FinKN)?
Finansklagenemnda (FinKN) er en uavhengig norsk instans som fungerer som et alternativ til rettssaker for forbrukere som har konflikter med finansinstitusjoner.
Nemnda hjelper til med å løse saker der forbrukere har opplevd urett eller problemer med selskaper som tilbyr finansielle tjenester. Dette kan være banker, forsikringsselskaper, låneselskaper eller investeringsselskaper.
Formålet med Finansklagenemnda er å tilby en enklere, raskere og rimeligere måte å få behandlet klager på enn å gå til retten. Forbrukere som har problemer, som for eksempel at en forsikringsutbetaling ikke skjer som forventet, kan sende inn en klage. Klagen må først ha vært tatt opp med forsikringsselskapet direkte, og hvis de ikke finner en løsning, kan saken bringes inn for nemnda.
Les mer informasjon om når en sak bør klages inn for finansklagenemnda her.
Finansklagenemnda er gratis og objektiv
Behandlingen i Finansklagenemnda er gratis for forbrukeren, og nemnda jobber for å gi en objektiv vurdering av saken. Nemndas avgjørelser er rådgivende og ikke juridisk bindende, men de fleste finansinstitusjoner følger vedtakene. Hvis noen av partene er misfornøyde med utfallet, har de fremdeles muligheten til å ta saken videre til domstolen.
Nemnda er derfor et viktig verktøy for forbrukere som ønsker en løsning på finansielle konflikter uten å måtte gå gjennom tidkrevende og kostbare rettsprosesser.
Har du fått avslag fra forsikringsselskapet? Les nyttig informasjon her.
- Advokatfirmaet Robertsen AS
- 22122480
- oslo@robertsen.no
- Sommerrogata 170255 Oslo
- Postboks 2724 SolliN-0204 Oslo