Helikopterulykke skyldtes feil i girboksen
(VG:) Helikopteret var på vei fra oljeplattformen Gullfaks B i Nordsjøen til Bergen lufthavn da det styrtet. Havarikommisjonen mener at det må få konsekvenser over hele verden. Så det blir strengere krav for girboksene på alle helikoptre.
Helikopterulykken ble utløst av at et tannhjul inne i girboksen på Turøy-helikopteret knakk. Dette førte det til så store skader i girboksen at hele rotoren falt av. Da rotoren falt av, styrtet helikopteret rett i bakken.
Havarikommisjonen mener at tannhjulet knakk på grunn av små partikler i oljen på innsiden av tannhjulet – som skapte små sør og sprekker. Partikler som små sandkorn eller metallpartikler. Kommisjonen tilrår det europeiske luftsikkerhetsbyrået å se på sertifisering på girbokser generelt. At det må være et krav at det ikke skal låse seg og medføre at rotoren forlater helikopteret, slik som det gjorde her.
De etterlatte får nå vurdert sine erstatningskrav ved hjelp fra advokater i inn- og utland.
Via Personskadesiden.no kan du komme i kontakt med advokater som har lang erfaring med erstatningssaker. Vi er godt vant til å jobbe opp mot forsikringsselskapene til våre klienters beste, og oppnår gjennomgående gode resultater for våre klienter.